هواپیمای دو زیست چیست؟

همیشه ساختمان بدنی حیواناتی مثل قورباغه و لاک پشت که هم شش دارند و هم آبشش، جذاب تر از حیواناتی است که فقط در خشکی یا فقط در آب می توانند زندگی کنند. جالب است بگوییم که این ساختمان یعنی دوزیست بودن، در برخی هواپیما هم به چشم میخورد. اما هواپیمای دوزیست چه مزیتی نسبت به دیگر هواپیماها دارد و کاربرد آن به چه صورت است؟

در ابتدا اگر بخواهیم یک تعریف کلی از این نوع هواپیما ارائه دهیم میگوییم هواپیمای دوزیست مانند دیگر هواپیما است به علاوه اینکه می تواند روی زمین و همچنین روی آب فرود بیاید و یا پرواز کند، به اصطلاح تیک آف و لندینگ را در خشکی و دریا میتواند انجام دهد. لذا این ویژگی فرصتی را برای این هواگردها فراهم می کند که بتوانند در شرایط مختلف محیطی عملیات انجام دهند

 

همچنین هواپیمای دوزیست (Amphibious aircraft) می تواند در ارتفاع های پایین و نزدیک به سطح دریا پرواز کند. در واقع پرواز در ارتفاع کم باعث میشود که هواپیما نیاز به صرف انرژی کمتری برای ماندن در هوا داشته باشد. از آنجایی که امروزه هر کشوری در بحث نظامی سعی در تجهیز و ارتقاء ابزار آلات جنگی و دفاعی دارد، از هواپیمای دوزیست هم به این منظور استفاده میشود. این هواپیما جزو آن دسته از وسایلی است که در مدل های نظامی، شناسایی آن از طریق رادارهای دشمن کار سخت و دشواری است.

همچنین برای انجام عملیات مختلف مثل مرزبانی، گشت دریایی برای مبارزه با قاچاق کالا، تصویربرداری از مرزها، حمل وسایل و تجهیزات برای ماموریتهای شناسایی، عکس برداری در محیط های آبی و خاکی، توقیف  شناورهای متخلف، نظارت، بازرسی و دسترسی به سکوها و خطوط لوله های نفتی در دریاها، عملیات امداد و نجات در محیط های آبی و خاکی و انجام تحقیقات زیست محیطی برای نمونه برداری از آبها، کنترل حرکت جانداران، حمل بار، اطفاء حریق، استفاده های شخصی و تفریحی و تاکسی هوایی از هواپیمای دوزیست استفاده می شود. پس مشخص شد که بکارگیری پرنده های دوزیست، در واقع در موارد اطلاعاتی، عملیاتی و امدادی از جمله ظرفیت ها و کاربردهای این مدل هواپیما می باشد.

 

نخستین هواپیمای دوزیست در ایران رونمایی شد

نخستین هواپیمای دوزیست طراحی و ساخته شده توسط محققان ایرانی در بندرعباس رونمایی شد.

 

به  گزارش خبرگزاری مهر، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در مراسم رونمایی از «پرنده دریایی شش نفره دوزیست» طرح کلان ملی، گفت: با ساخته شدن این پرنده دریایی، جمهوری اسلامی ایران پس از آمریکا، روسیه، آلمان و محصولات مشابه تولیدی در کشورهای دیگری مانند چین، به فناوری طراحی و ساخت این پرنده‌های دریایی دست یافت.

وی با تاکید بر ضرورت داشتن پرنده دوزیست در ایران گفت: همین بس که ایران اسلامی کشوری است با ۲۰۰۰ کیلومتر مرز آبی در جنوب، ۶۰۰ کیلومتر مرز آبی در جزایر جنوبی و ۷۰۰کیلومتر مرز آبی در شمال کشور و دریای مازندران که چنین جغرافیایی برای انجام عملیات مختلف مانند مرزبانی، گشت دریایی، تصویربرداری از مرزها و . نیازمند محصولات مختلف است که یکی از آن‌ها پرنده‌ای دارای قابلیت نشست و برخواست از سطح آب است.

 

ضرورت ساخت هواپیمای دوزیست

به گزارش مهر، به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور، با توجه به همین ضرورت و موقعیت استراتژیک کشور، سازمان‌ها و نهادهای گوناگونی ایده اولیه طرح ساخت این هواپیما را از سال ۸۶ و به انحای مختلف مطرح کردند اما در نهایت اولین بودجه‌ها در سال ۸۹ به این پروژه تخصیص داده شد که با اختصاص منابع مالی برای اجرای آن، مراحل طراحی مقدماتی محصول آغاز شد و در سال ۹۱، پس از وقفه‌ای که ناشی از اعمال تحریم‌ها و نیز بروز مشکلات مالی برای استمرار فعالیت پروژه به وجود آمد، ساخت نمونه پروازی از مهرماه ۹۲ با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز و در نیمه اول سال جاری تست پروازی موفق هواپیما به انجام رسید و پرنده دریایی شش نفره دوزیست با اعتماد به توان داخلی طراحی و تولید شد.

www.captan.ir


iranconsert دوزیست ,هواپیما ,هواپیمای ,انجام ,طراحی ,فناوری ,هواپیمای دوزیست ,فناوری ریاست ,مالی برای ,معاونت علمی ,عملیات مختلف ,نخستین هواپیمای دوزیست ,ا منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

پورتال و سایت تفریحی خبری ایرانیان خرید دامنه بازار خرید و فروش نخ اکریلیک کجاست؟ اطلاع رسانی فروشگاه قلم گروه پارکر لطیفی پایگاه خبری تحلیلی امید آذربایجان آموزش های همگانی کسب و کار و بازاریابی اینترنتی فلفل